donderdag 6 februari 2014

Evaluatie - Ruben

Nu al ruim drie maanden gebruik ik de iPad. Voor mij lastig omdat ik nog nooit oprecht geïnteresseerd ben geweest in het soort gadgets als iPads. Ik zit dus met een dilemma. Enerzijds zie ik de noodzaak in van het meegaan in technologie en ontwikkelingen in het onderwijs, en anderzijds zie ik het (nog) niet gebeuren dat ik in mijn dagelijks leven gebruik ga maken van een iPad (wat wel zou moeten als je als leerkracht in de toekomst wil werken met iPads in de klas). Ik ben echt van mening dat het introduceren van werken met iPads in het basisonderwijs een verbetering zou zijn voor het basisonderwijs. Dus er moest maar eens verandering komen in de ‘ik-ben-er-niet-zo-handig-mee-houding’ die sommige leerkrachten zich aanmeten. (Helaas ben ik zelf ook slachtoffer van die houding.) Er moet durf komen om van het oude af te stappen en het nieuwe tegemoet te treden. Dus dat betekent dat ik mijzelf een schop onder mijn kont moet geven en mijn lifestyle maar eens moest gaan inrichten naar het gebruiken van een iPad.

myBlee
Ik moest meteen denken aan de WISCAT toets (rekentoets) die ik nog niet gehaald heb. Er zijn talloze spelletjes te vinden voor kinderen om de tafel-structuren te automatiseren. Voor mij super handig om even in te komen! Daarna geef ik een zwaai aan het scherm van de iPad en open ik de app myBlee. Dat is een app waarmee je ook rekenopgaven kan maken op je eigen niveau. Zo kan je hem dus ook instellen op universiteitsniveau. Hierbij heb je een oefening waarbij je bijvoorbeeld het getal 803 moet krijgen door de getallen 5, 50, 10, 7, 3 en zes te gebruiken en de bewerkingen +, - en x. Je mag hierbij gebruik maken van de tussen antwoorden. Dat zijn goede oefeningen om dat hoofdrekenen goed onder de knie te krijgen.

Stage
Alleen met rekenspelletjes doen verbeter je nog niet het onderwijs. Dus er moeten testjes gedaan worden in de praktijk. Ik loop momenteel nog stage in groep 6 en daar zie ik het wel gebeuren dat ik samen met een kind dat nog moeite heeft met tafels en daarin achterloopt met de iPad tafels ga oefenen. Ook heb ik het idee om een leuk instructiefilmpje te maken met de iPad om te kijken wat voor bewerkingen ik daarin kan doen. Het hoofddoel daarvan is natuurlijk ook om de kinderen een net iets andere instructie te geven dan dat ze gewend zijn. En misschien vinden de kinderen het daarna wel leuk om heel kort een filmpje te maken over hun eigen klas. Of misschien dat ik met de app garage band een liedje opneem waarin ik meerdere stemmen over elkaar opneem en dat ik de kinderen hetzelfde laat doen met verschillende muziekinstrumenten om een eigen jingle te maken.

Kortom
Er zijn dus zat dingen te bedenken die je kunt doen met een iPad in de klas. Je moet alleen je instelling veranderen. Met één iPad in de klas kan je veel. Als iedereen in je klas een iPad heeft, ligt de wereld aan je gympies. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten