Nu al ruim drie maanden gebruik ik de iPad. Voor mij lastig
omdat ik nog nooit oprecht geïnteresseerd ben geweest in het soort gadgets als
iPads. Ik zit dus met een dilemma. Enerzijds zie ik de noodzaak in van het
meegaan in technologie en ontwikkelingen in het onderwijs, en anderzijds zie ik
het (nog) niet gebeuren dat ik in mijn dagelijks leven gebruik ga maken van een
iPad (wat wel zou moeten als je als leerkracht in de toekomst wil werken met
iPads in de klas). Ik ben echt van mening dat het introduceren van werken met iPads
in het basisonderwijs een verbetering zou zijn voor het basisonderwijs. Dus er
moest maar eens verandering komen in de ‘ik-ben-er-niet-zo-handig-mee-houding’
die sommige leerkrachten zich aanmeten. (Helaas ben ik zelf ook slachtoffer van
die houding.) Er moet durf komen om van het oude af te stappen en het nieuwe
tegemoet te treden. Dus dat betekent dat ik mijzelf een schop onder mijn kont
moet geven en mijn lifestyle maar
eens moest gaan inrichten naar het gebruiken van een iPad.
myBlee
Ik moest meteen denken aan de WISCAT toets (rekentoets) die
ik nog niet gehaald heb. Er zijn talloze spelletjes te vinden voor kinderen om
de tafel-structuren te automatiseren. Voor mij super handig om even in te
komen! Daarna geef ik een zwaai aan het scherm van de iPad en open ik de app myBlee. Dat is een app waarmee je ook
rekenopgaven kan maken op je eigen niveau. Zo kan je hem dus ook instellen op
universiteitsniveau. Hierbij heb je een oefening waarbij je bijvoorbeeld het
getal 803 moet krijgen door de getallen 5, 50, 10, 7, 3 en zes te gebruiken en
de bewerkingen +, - en x. Je mag hierbij gebruik maken van de tussen antwoorden.
Dat zijn goede oefeningen om dat hoofdrekenen goed onder de knie te krijgen.
Stage
Alleen met rekenspelletjes doen verbeter je nog
niet het onderwijs. Dus er moeten testjes gedaan worden in de praktijk. Ik loop
momenteel nog stage in groep 6 en daar zie ik het wel gebeuren dat ik samen met
een kind dat nog moeite heeft met tafels en daarin achterloopt met de iPad
tafels ga oefenen. Ook heb ik het idee om een leuk instructiefilmpje te maken
met de iPad om te kijken wat voor bewerkingen ik daarin kan doen. Het hoofddoel
daarvan is natuurlijk ook om de kinderen een net iets andere instructie te
geven dan dat ze gewend zijn. En misschien vinden de kinderen het daarna wel
leuk om heel kort een filmpje te maken over hun eigen klas. Of misschien dat ik
met de app garage band een liedje
opneem waarin ik meerdere stemmen over elkaar opneem en dat ik de kinderen
hetzelfde laat doen met verschillende muziekinstrumenten om een eigen jingle te
maken.
Kortom
Er zijn dus zat dingen te bedenken die je kunt doen met een
iPad in de klas. Je moet alleen je instelling veranderen. Met één iPad in de
klas kan je veel. Als iedereen in je klas een iPad heeft, ligt de wereld aan je
gympies.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten